עמותת "אחים לחיים" (ע"ר) הינה עמותה ללא כוונת רווח אשר שמה לה למטרה לעזור לחיילי צה"ל אשר נפצעו במהלך שירותם הצבאי – בפעילות מבצעית ובמלחמות ישראל.

מתוך הבנת הקשיים הקיימים בהתמודדות עם הפציעה והצרכים הרבים הנלווים אליה, הוקמה בשנת 2008 העמותה. מטרתה העיקרית של העמותה לעזור ללוחם הפצוע בתהליך השיקום שעליו לעבור, שיקום פיזי ונפשי המלווה לא אחת בהסתגלות למצבים חדשים ושונים בחייו האישיים ובחיי הסובבים אותו.

העמותה מעניקה סיוע ללוחמים ולמשפחותיהם, סיוע הכולל עזרה רפואית, ייעוץ משפטי, מלגות לימודים ותמיכה כלכלית. כמו כן, מדריכה העמותה את חבריה מול גורמי השיקום השונים.

העמותה שמה דגש רב על פעילות חברתית המסייעת בהטבת המצב הנפשי של הלוחמים. פעילות זו מפגישה בין לוחמים שונים אשר חולקים ביניהם את חוויותיהם האישיות ומסייעים איש לרעהו.

אנו מאמינים כי על אף החוויה הקשה אליה נחשף הלוחם, ניתן לשוב ולחיות חיים בריאים ומאושרים גם לאחר הפציעה. זכותם של הלוחמים אשר נתנו מגופם ונפשם למען הגנת העם והמולדת, להמשיך ולחיות בכבוד.

את העמותה מנהלים קצינים ולוחמים קרביים אשר חוו על בשרם ונפשם פציעות קרביות, ועברו הליכי שיקום מפציעות אלו.

סיוע כלכלי

לעמותה קרן סיועים בה מסתייעים החברים לצורך קבלת סיוע כלכלי בתחומים שונים, כגון סיוע רפואי, סיוע משפטי, סיוע בדיור, סיוע עסקי וכן מלגות לימודים.

זאת ועוד, העמותה שמחה וגאה לתת מענקים לחברים המציינים אירועים משמעותיים בחייהם – מענק נישואים, מענק לידה, מענק יום הולדת, וכן תלושי מזון בחגים.


היסטוריה

בתאריך ה-2 בפברואר 2004 נפצע גיל גאנוניאן, קצין ביחידת דובדבן, בפעילות מבצעית שמטרתה לעצור מבוקש שהיה אחראי למותם ופציעתם של עשרות אזרחים ישראלים. בזמן שהכח עליו פיקד סרק את הבית, נצמד המחבל לגופו של גיל ושניהם ירו בו זמנית.

עוד כששכב בבית החולים, תחת פנסי חדר הטראומה, נע בין חיים ומוות, החליט גיל שעליו לעשות משהו משמעותי בחייו. כשהתחיל את הליך השיקום הארוך, חש כי התברך בכוחות לשקם את עצמו בצורה טובה, אך סביבו ראה לוחמים שנאבקים בכל כוחם לחזור לחיים, והדבר לא תמיד עלה בידם. בשנת 2006 במהלך ביקור בארצות הברית, נוצר קשר בין גיל והרב חיים לוין מראשי קהילת יהודי סיאטל. בין הרב חיים לוין וגיל התפתח קשר אשר התבסס על רצון עז לסייע ולעזור ללוחמים אשר נפצעו והקריבו את בריאותם ונפשם למען ארץ ישראל השלמה והעם היהודי בעולם כולו. בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה הגיע הרב לוין יחד עם יקירים נוספים מהקהילה היהודית מסיאטל לביקור בארץ. יחד עם גיל הם סיירו בבתי החולים השונים וביקרו את פצועי הלחימה בלבנון.

מיד לאחר המלחמה הוחלט להוציא משלחת של לוחמים לעיר סיאטל בכדי לנסות ולסייע להם לשכוח מרגעי המלחמה והטראומה, ולהעניק להם זמן איכות והנאה בסיוע הקהילה המקומית. במאי 2007 יצאה משלחת של 9 לוחמים אשר נפצעו במהלך מלחמת לבנון השנייה והאינתיפאדה. גרעין חברתי זה היווה את התשתית להקמתה של העמותה.

לאחר חזרת המשלחת לארץ, המשיכו החברים להיפגש ולצרף אליהם חברים חדשים. לאחר זמן קצר, הוקמה העמותה במטרה לסייע ללוחם הפצוע אשר הקריב ונתן מנפשו וגופו.

החל מחודש יוני 2008 נרשמה העמותה עפ"י חוקי מדינת ישראל ורשם העמותות.

כיום חברים בעמותה מאות לוחמים מקשת החילות והיחידות הלוחמות. לאורך השנים ובכל הפרויקטים, האירועים, הנופשים והמשלחות מנשבת רוח המשפחתיות ואחוות הלוחמים, אהבת הארץ, דרך ארץ, הקרבה בלתי מתפשרת כלפי הזולת והחברים, הכמיהה והגשמת החיים.